<$BlogRSDUrl$>

søndag, november 09, 2008


Mine kontroversielle melodi grand prix bekendtskaber

Alting kan gøres til en konkurrence. Og når noget gøres til en konkurrence engageres et segment som ellers ikke ville have givet fem potter pis. Gør det til en international konkurrence og se hvor vi sejler op ad åen. Det årlige melodi grand prix er et enestående eksempel på at fin kunst og nationalisme kan gå hånd i hånd - en fantastisk fest hvor middelmådighed fejres med et ordentligt knald konfetti, nytårskrudt, champagne og rigtigt rigtigt lækkert hår.

Minderne er mange... Tommy Sebach. Keld og Hilda Heick. Kirsten og Søren (Dét lige det!). Video Video... VIDEO (den kører nat og da'). Kloden drejer. Vi maler byen rød... Ååh ja... Og så Jørgen Mylius! yum-mie!

Her, min "Six degree of bacon" anvendt på melodi grand prix...

Melodi nummer 1: Salami - 1966.

Nummeret (sunget af ingen anden end Gustav Winckler), skrevet af min farmors "kloge fætter", var en del af Melodi Grand prix 1966. Detaljerne er lidt uklare, men efter sigende var han konservatorieuddannet, konservatorieprofessor eller på anden vis meget meget klog. Klog, og i stand til at strikke et nummer sammen som holder sig indenfor de regelsatte 3 minutter. Hele familien Danmark sad bænket foran skærmen og ventede i spænding på det store show. Legenden siger, at da sangen gik på, og det blev klart for enhver præcis hvor grænseoverskridende (læs: pinligt) et nummer det var, fór min farmor op og slukkede for fjernsynet.

Fra Gustavwinckler.dk:

Og som om det ikke var hårde tider nok, så blev Gustav nærmest til grin i Melodi Grand Prix 1966. Det sidste år Danmark var med i mange år, da Danmarks Radio fandt det for underlødigt. I 1966 sang Gustav en ikke alt for heldig sang om ”Salami”.

Gustav Winckler:

Kun en gang har jeg sagt nej, da alt var klar til optagelse. Det var, da Tv bad mig synge ”Salami”. Desværre holdt jeg ikke fast ved mit nej. Det varede et år, inden mit publikum havde fået genoprettet troen på mig. Den sang fortryder jeg.


Teksten - gaflet herfra:

"Salami" sunget af Gustav Winckler
(G. Møller Pedersen)

Jeg kender ingen, der er så smækker, som du er,
jeg kender ingen, der er så hvid og så rød,
jeg kender ingen, der er så lækkers som du er,
og det er storkornet peber, der gi’r dig din glød

Salami, salami, salami, salami,
din ende er rund
og du er så sund,
jeg stopper dig ind i min mund

Når det bli’r aften og nat og mørket sig sænker,
så er det stensikkert, at jeg tænker på dig,
og når ved sekstiden jeg ved bordet mig bænker
ja, så vil ganen ha’ andet end leverpostej

Salami, salami, salami, salami,
din ende er rund
og du er så sund,
jeg stopper dig ind i min mund

Når jeg er kommet i seng med dynen til næsen,
så drømmer jeg om en eng med blomster og grønt,
og der er dejlige piger, men jeg er lidt kræsen,
for jeg har det, der er hundrede gange så skønt.

Salami, salami, salami, salami,
din ende er rund
og du er så sund,
jeg stopper dig ind i min mund

Salami, salami, salami, salami,
din ende er rund
og du er så sund,
jeg stopper dig ind i min mund

Melodi nummer 2: Røde Kinder - 1996.

Mark Linn (Mark Linnblad Flycht) er barndomsven helt tilbage til børnehaveårene. Senere kom vi i samme privatskole, sammen med Simon Munk (se sang nr. 3). Vejene splittedes ca. ved årtusindeskiftet. I 1996 stod Mark foran en måbende familie DK og fremførte et halvlummert nummer tituleret "Røde Kinder" skrevet af Blachmann Thomas.

Tekst igen gaflet fra nettet:

Jeg kommer og kysser dig nu
Fra din mave
Til et sted imellem dine ben

Du kommer og kysser mig nu
Fra min mave
Til et sted imellem mine ben

Så får vi røde kinder
Når de andre spør’ hvordan det går
Ja så får vi røde kinder
Når de andre spør’ hvordan det går

Jeg lever mit liv som jeg vil
Fra min mave
Til et sted imellem dine ben

Så får vi røde kinder
Når de andre spør’ hvordan det går
Ja så får vi røde kinder
Når de andre spør’ hvordan det går

Så får vi røde kinder
Så får vi røde kinder

Helt dårligt har det ikke været - det røg ind som nummer to, og slog Peter Belli med 2 stemmer!

ÅPDÆÆÆÆÆT

Fandt den på nettet...: Klik her


Vinder det år var "Kun med dig" som - ak - desværre ikke kvalificerede sig til det internationale "European Song Contest":


Melodi nummer 3: Drama Queen - 2007.

Mark Linn(blad) og jeg startede 1980 i børnehaveklasse med Simon Munk. Hvis nogen dengang havde troet at der i den samme klasse var to potentielle melodi grand prix talenter, havde der nok sænket sig et noget anderledes guddommeligt lys over Skipper Clement Skolens dystre gange. Vejene skiltes i 1985 da privatskolen spekulerede i at tage problembørn fra kommuneskolerne ind - det ødelagde alt, og de såkaldte "velfungerende børn", herunder Mark, Simon og jeg selv valgte nye skolegræsgange.

Simon skrev nummeret "Drama Queen" som vandt det danske melodi grand prix i 2007. Selv om nummeret blev fremført af en person i drag, var tidsånden en anden - den slags kunne ikke chokere længere.



Nummeret blev et flot nr. 12 i semifinalen ved den internationale konkurrence - to pladser fra at komme i finalen. Øv.


Melodi nummer 4: ????

Oh - yes... Melodi nummer 4 er på tapetet. Ved ikke om navnet kan røbes endnu. Men Mr. X er runner-up til næste omgang af de svages fest. UHA det bli'r spændende!!!


Comments: Send en kommentar



Arhremmm!!!
Al information på denne side bør betragtes som uvederstyggeligt uvederhæftig, usammenhængende og evt. usand, og er ikke et udtryk for nogen form for intelligent tankevirksomhed. Så er der ikke sagt for meget! Men heller ikke for lidt! En primærkilde for nære bekendtskaber og andre sære væsener... Og så er den gratis.
Hvis der er tekst på denne side, som du finder anstødende/fornærmende/copyright-forstyrrende, hvis du mener dig udsat for et uberettiget personangreb eller på anden måde har fået anledning til at sende en e-mæjl, så skriv til Le Thor


Bunden er noget!!!

This page is powered by Blogger. Isn't yours?